Doorgaan naar hoofdcontent

Communicatie, de essentie voor een gemeente



Een gemeente die snel en duidelijk communiceert, hier moet de volgende 6 jaar werk van worden gemaakt. De dag van vandaag zijn er verschillende mogelijkheden om nieuwe vormen van communicatie te voeren en je merkt dat de vraag er is. Wanneer er bijvoorbeeld wegenwerken plaatsvinden, zou de gemeente via een eenvoudige mailing of brief de bewoners snel op de hoogte moeten brengen wanneer bijvoorbeeld exact het water wordt afgesloten of de inrit niet meer bruikbaar is. Bij grotere werken zouden er ook vertegenwoordigers van de buurt uitgenodigd moeten worden op de werfvergaderingen zodat ze weten wat de planning is en waarom bepaalde zaken worden uitgevoerd. Op deze manier wordt de buurt mee betrokken en zijn er “lokale vertegenwoordigers” afgevaardigd op het overleg. 

Een meer dynamische website voor OCMW en gemeente is nodig zodat er doelgerichtere communicatie gevoerd kan worden en de efficiƫntie verhoogt. Abonnees van DUIK kunnen zo bijvoorbeeld als eerste op de hoogte worden gebracht van het nieuwe programma, de jongeren kunnen via mail uitnodigingen krijgen voor de jeugdraad en evenementen, ... Digitaal afspraakbeheer maken het mogelijk dat je op maandagavond niet hoeft aan te schuiven aan het loket om vast te stellen dat iemand er niet is, of dat je van het ene naar het andere loket moet gaan. Door 1 afspraak te maken zouden de ambtenaren van de verschillende diensten je wegwijs moeten maken zonder dat je zelf op zoek moet gaan naar wat kan/mag/moet. Ook dit past in de nieuwe vormen van communicatie en in een uitgebreidere dienstverlening waar we in Kortenaken nog verbeteringen kunnen aanbrengen.