Doorgaan naar hoofdcontent

Einde van de vasten

Aswoensdag vond dit jaar plaats op woensdag 18 februari en toen ging de 40 dagen durende vastentijd van start. Ik had me toen ook voorgenomen om 40 dagen geen alcohol te drinken en dit ondanks het feit dat ik in die periode jarig was. En dat is me (verbazend) goed gelukt. Normaal gezien eindigt de Vasten op Pasen MAAR "alhoewel er zesenveertig dagen verlopen tussen Aswoensdag en Pasen (einde van de vastentijd) wordt er traditioneel (binnen de Katholieke Kerk) niet gevast op de zes zondagen tijdens die periode waardoor je op veertig dagen uitkomt." Ik heb deze zes dagen dan ook 'opgespaard' waardoor ik nu mocht stoppen. Bovendien had ik - om exact te zijn - mijn laatste 'druppel' op de zondag voor Aswoensdag gedronken. Mijn eerste consumptie was in een Irish pub waar je vooraf mag proeven wat je drinkt. En nadien zijn er nog enkelen gevolgd waaronder de Belgische Hoegaarden :-)