Doorgaan naar hoofdcontent

Hopelijk laat de gemeente Boerenrock niet in de steek!

In het collegeverslag van 14 maart staat het volgende te lezen: "Het inzetten van politieagenten tijdens Boerenrock zal niet meer gratis zijn. Het zal ca 10.000 gaan kosten en wie gaat dat betalen? De gemeente of Boerenrock zelf? Wordt hernomen na het volgende overleg met de organisatoren." Tijdens de jongste gemeenteraad interpelleerde ik de Open VLD - N-VA-meerderheid hier over want Boerenrock weet officieel nog van niets (ik heb hen vorige week gecontacteerd). Ik vroeg me af waarop dat bedrag gebaseerd is want zoveel manschappen worden er niet ingezet voor Boerenrock en vroeg me ook af hoe andere grote evenementen in de politiezone hier mee omgaan (bv. Strandfuif).   Het kan volgens mij namelijk niet de bedoeling zijn dat Boerenrock hier zelf moet voor opdraaien.   Zeker niet als je weet dat de doortocht van de wielerwedstrijd Ronde van BelgiĆ« €7500 kost voor onze gemeente (€2500 om de tussenspurt te laten plaatsvinden aan het gemeentehuis + €5000 budget voorzien voor evenementen + inzet van politie en gemeentearbeiders). De  meerderheid gaf aan dat de korpschef dit bedrag heeft overgemaakt en men binnenkort met Boerenrock gaat praten. Ter info, het collegeverslag dateert van 14/3 en er is nog geen overleg geweest. Toch wel belangrijk voor de organisatie. 

Bijkomend zullen er tijdens het Boerenrockweekend ook enkele grote werken op sommige gemeentewegen in uitvoering zijn. Zo zal de Krawatenstraat volledig afgesloten zijn omdat de straat is opgebroken ter hoogte van de Velp. De collectorwerken zouden namelijk na het bouwverlof in augustus starten. Bijkomend zou er dan ook op de Diestsestraat worden gewerkt en is deze ook afgesloten. Ik hoop dat er nog iets in de planning zal verschuiven en de werken (of een van beide) uitgesteld zullen worden tot na Boerenrock. Boerenrock zal dit jaar namelijk nog meer bezoekers trekken dan andere jaren en anders moet iedereen via de kant van Geetbets komen of via de Tiensestraat. Dat laatste is echter niet aangeraden omdat dan al het verkeer voor het festival terrein moet passeren omdat de parking aan de andere zijde ligt.

Kortom, ik hoop - en ik ga er ook vanuit - dat de gemeente Boerenrock niet in de steek laat en er een oplossing wordt uitgewerkt voor bovenstaande. Dat er maar snel een overleg plaatsvindt tussen gemeentebestuur en Boerenrock.

Collegeverslag 16 maart 2016