Doorgaan naar hoofdcontent

Veiligheid tijdens wegenwerken


Een tweetal weken geleden heb ik de schepen van Infrastructuur (Betty Geysenbergs; Open VLD) gecontacteerd in verband met de collectorwerken ter hoogte van de Heidestraat en Diestsestraat in Kortenaken. De omleiding loopt via de Heidestraat en die straat was toen enkele dagen op rij zeer vuil omdat de aannemer er een plaats voor aan- en afvoer van aarde heeft. De schepen heeft toen onmiddellijk actie ondernomen en de aannemer gecontacteerd om het op te kuisen en me aangegeven dat straat elke dag wordt gekuist. De dag erna was de straat echter opnieuw zeer vuil en na nieuw contact met de schepen heeft men weer de aannemer aangemaand om de weg te reinigen.

Ik moet nu, na amper 4 werkdagen (!) en geen echte regenbuien, echter opnieuw vaststellen dat de straat gevaarlijk vuil is. Voor fietsers kan dit tot valpartijen leiden maar ook voor het autoverkeer is dit gevaarlijk. Begrijp me niet verkeerd dat ik zeg dat de straat er moet bijliggen alsof er niet wordt gewerkt, maar de veiligheid moet wel primeren. Het ruimen van de modder kan dan wel een verantwoordelijkheid van de aannemer zijn, dan nog kan de gemeente (gedeeltelijk) aansprakelijk gesteld worden indien er modder op de rijbaan blijft liggen en er een verband zou zijn met een ongeval. Op de gemeenteraad van morgen zal ik dan ook vragen welke maatregelen er genomen worden!