Doorgaan naar hoofdcontent

Signalisatie bij wegenwerken

Deze week was ik in Den Haag op de Road Safety and Simulation International Conference om een studie te presenteren die ik vorig jaar in het kader van mijn doctoraat aan de Universiteit Hasselt heb uitgevoerd. De studie werd uitgevoerd in opdracht van mijn huidige werkgever het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In Vlaanderen zijn er namelijk typeschema’s voor werfsignalisatie opgesteld en deze vormen de basis voor de signalisatie bij wegenwerken. Het doel van de simulatorstudie die ik uitvoerde is de validatie van een typeschema voor werken. In het bijzonder handelde de studie over de analyse van een typeschema bij werken op een rotonde waarbij er één zijtak van de rotonde is afgesloten. De analyse betrof de duidelijkheid en interpreteerbaarheid van de signalisatie door de bestuurders en op basis van het onderzoek werden 12 concrete aanbevelingen gegegeven om het type signalisatieschema aan te passen. 

Uit de studie kon onder andere besloten worden dat het niet altijd goed is om enkel een pijltje "wegomlegging" te zetten omdat bestuurders - vooral als ze de buurt niet kennen - het moeilijk vinden om zich te oriënteren. Het zou dan ook beter zijn om (zeker bij wegenwerken die lang duren en waarbij de omleiding relatief groot is; zoals bijvoorbeeld de huidige werken in Kortenaken) meer specifieke oranje omleidingsborden te plaatsen met daarop de gemeentenaam i.p.v. "wegomlegging".