Welkom

Sinds 2013 ben ik fractieleider in de gemeenteraad van Kortenaken en daar voer ik samen met de 5 andere partijgenoten constructief oppositiewerk.
Heb je vragen of opmerkingen, contacteer me gerust: kristof.mollu@gmail.com of 0498/64.00.78.

In 2010 ben ik afgestudeerd als Master in de Verkeerskunde en momenteel ben ik dan ook actief als verkeerskundige veiligheid bij de Vlaamse Overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer). Verder werk ik sinds 2014 aan een doctoraat in de Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. In mijn vrije tijd ben ik voetbalscheidsrechter in het vroegere 3e nationale (heet nu 2e amateurklasse).
Een proper en verkeersveilig Kortenaken waarbij we mensen elkaar laten ontmoeten. Daar wil ik voor gaan!

zaterdag 21 april 2018

Fietspad Diestsestraat

De rioleringswerken in de Diestsestraat in Kortenaken zijn afgelopen en de straat is sinds het weekend terug open voor het verkeer. In november van vorig jaar betreurde onze CD&V-fractie dat de Open VLD - N-VA-meerderheid koos om de fietspaden in beton uit te voeren en niet in asfalt en dat de fietspaden niet vrijliggend werden aangelegd. Als je vandaag door de Diestsetraat rijdt, dan zal je merken dat door de keuze voor een aanliggend betonnen fietspad in het grijs er geen (kleur)contrast is met de rijbaan. 

Op sommige stukken is het fietspad in de Diestsestraat volledig aanliggend en gelijk met de rijbaan aangelegd waardoor de rijbaan en fietspad één grote vlakte vormen. Dit terwijl volgens  onderzoek het type fietspad voor ouders de cruciale factor is (en bijna de enige die telt) om hun kinderen zelfstandig te laten fietsen en een vrijliggend fietspad voor hen het beste is. Op de Diestsestraat ligt het fietspad op sommige stukken zelfs vlak langs een brede en diepe gracht. Al zou hier binnenkort wel nog een balustrade voorzien worden maar dit neemt niet weg dat hier geen veilige keuzes zijn gemaakt. Bovendien zal het brede uitzicht van de Diestsestraat ook voor hogere snelheden zorgen (snelheidslimiet zal 70 km/u zijn na de werken). Kortom, door pas achteraf te beslissen om de fietspaden te vernieuwen en niet bij de start van het rioleringsproject werden er door de Open VLD - N-VA-meerderheid geen veilige keuzes gemaakt.